Praktiske oplysninger

 

Kære elever - og forældre

Herunder findes en række ’praktiske oplysninger’, der vedrører skolegang og skolehverdag på Randers Statsskole. De er listet i alfabetisk orden. Er der oplysninger, som I ikke kan finde her eller andre steder på hjemmesiden, er I velkomne til at ringe eller skrive. Se i øvrigt også skolens studie- og ordensregler for supplement.

Administration:

Skolens kontor er åbent mandag til torsdag fra kl. 8.00 til kl. 15.30 og fredag til klokken 15.00. Kontoret er dagligt bemandet af ledelsen, som udgøres af rektor Lone Andersen, vicerektor Mogens Pold og uddannelseslederne Majken Bach Myhr, Søren Kveiborg, Lise Bitsch Holm samt af de administrative medarbejdere,John Steen Jensen, Lise-Lotte Therkildsen Hjermitslev, Vibeke Koch og Marianne Callisen.

Adresseændring:

Det er meget vigtigt, at skolen får besked om eventuelle adresseændringer og ændring af telefonnummer, så vi altid kan komme i kontakt med elever og forældre. Elever henvender sig blot på kontoret.

Befordringsgodtgørelse:

Elever kan søge om tilskud til transport til og fra skole. Oplysningerne kan findes på www.ungdomskort.dk. Lise-Lotte Hjermitslev/kontoret er også behjælpelig.

Bibliotekar:

Skolen har tilknyttet en bibliotekar, Bente Rohde fra Randers Bibliotek. Hun kan findes i skolens Mediatek på en række tirsdage i løbet af skoleåret. Bente hjælper meget gerne med litteratursøgning og bogbestilling fx i forbindelse med skriftlige opgaver. Bibliotekaren kan også kontaktes via Lectio.

Bogdepot og bøger:

Skolens bøger opbevares i bogdepotet i kælderetagen. De allerfleste bøger stilles gratis til rådighed for eleverne i den tid, de går på skolen. John Steen Jensen bestyrer bogdepotet, og han træffes på skolens kontor eller i bogdepotet. Depotets faste åbningstider er 10.00-10.25.

Cykel- og knallertparkering:

Cykler, knallerter og motorcykler parkeres i skolens Nordgård, i stativerne eller i de sorte skure. Cykler og knallerter må ikke parkeres ved hovedindgangen. Biler parkeres på Nordvestvej - ikke i parken.

Datoplan:

Her på hjemmesiden findes en datoplan over skoleårets aktiviteter, møder og særlige begivenheder. Datoplanen opdateres løbende. I øvrigt fremgår aktiviteter og møder også af Lectio, skolens skemasystem. Disse oplysninger kan tilgås uden kode.

Dueslag:

Udfor indgangen til administrationskontoret findes en reol med et rum til hver klasse. Her kan ligge papirer fra lærerne, beskeder fra kontoret og andet til klasserne. Klasserepræsentanten tømmer jævnligt klassens dueslag og holder de andre elever orienteret. 

Egenbetaling:

Undervisningsmaterialer: Ministeriet har fastsat, at elever, der går i gymnasiet, må betale op til 2500 for undervisningsmaterialer. Elever på RS betaler ikke for undervisningsmaterialer, men skal dog anskaffe og medbringe en bærbar computer (PC eller Mac). Elever, der ikke har Office-pakken, kan få den gratis på skolen ved henvendelse til skolens IT-vejleder.

Ekskursioner og studieture: I forbindelse med studieture og ekskursioner vil der være en egenbetaling. Skolens bestyrelse har fastsat et maksimumbeløb på 5800 kr. Beløbet dækker introduktionstur i 1.g, korterevarende ekskursioner og dagsture samt den lange studietur i 3.g. For elever, der begynder i skoleåret 2016 (og herefter) har bestyrelsen fastsat et maksimumbeløb på 8000 pr. elev, idet ekskursionsprogrammet udvides med en sprogrejse i 1.g. Men elever betaler naturligvis kun det beløb, som studieture og ekskursioner koster.

Se Lov om institutioner for almengymnasiale uddannelser m.v. her. Desuden henvises der til bekendtgørelserne: BEK nr 1711 af 20/12/2006BEK nr 216 af 10/03/2016  og BEK nr 108 af 04/02/2016 

Eksamen:

Gymnasiet er en eksamensskole, og der afholdes eksaminer i udvalgte fag. Eksaminerne er dels mundtlige, dels skriftlige og afholdes ved udgangen af det skoleår, hvor undervisningen afsluttes.

Alle elever får eksamensorientering af faglærere, studievejledere og uddannelseslederne. Skolen tilbyder – når der er behov for det – støtte til elever med særlige eksamensproblemer. Her på hjemmesiden findes diverse oplysninger og regler om eksamen. Se også almeneksamensbekendtgørelsen via BEK nr 343 af 08/04/2016 

Eksamenssnyd:

Hvis en elev gribes i snyd til eksamen, bliver den pågældende bortvist fra prøven. Det er eksempelvis eksamenssnyd at give eller skaffe sig oplysninger til/fra en anden eksaminand under eksamen eller at benytte ulovlige hjælpemidler. Reglerne for eksamen gælder også for terminsprøver og årsprøver.

Studieretningsprojektet i 3.g er en eksamensopgave og her gælder de samme regler. Det er ikke tilladt at skrive en andens opgave eller dele af den af og i det hele taget at gøre andres ord til sine egne uden at angive kilde.

Se i øvrigt afsnittet om konsekvenser i forbindelse med snyd under punktet: "Studie- og ordensregler".

Ekskursion:

I løbet af de tre gymnasieår tilbydes eleverne en række ekskursioner afhængigt af fagvalg - nogle af kortere varighed - og én lang studietur af én uges varighed. Den lange studietur afholdes i 3.g. Der er tale om en egenbetaling i forbindelse med studieture og ekskursioner. Skolens bestyrelse har vedtaget, at hver elev må betale op til 5800 - heraf 3500 for studieturen (2015). Inden turen underskriver eleverne (forældre, hvis eleven er under 18 år) et dokument vedr. ’Minimumsregler for studieture på Randes Statsskole”. Se i øvrigt skolens Studie- og ordensregler.

Elevråd:

Hver klasse har minimum én repræsentant i skolens elevråd. Det er elevernes organ og høres ligesom lærernes pædagogiske råd i spørgsmål af generel betydning for skolen. Elevrådet ledes af formand, næstformand, sekretær og kasserer og holder jævnlige elevrådsmøder.

Elevskabe:

Eleverne kan leje et skab til opbevaring af fx styrthjelm. Elever, der ønsker dette, kan henvende sig på kontoret.

Elevtid:

Elevtid er den tid, der fra ministeriets og ledelsens side er afsat til elevernes udarbejdelse af skriftlige opgaver. Elevtiden fordeles på de fag, der har en skriftlig dimension. Skolen forsøger en jævn fordeling af det skriftlige arbejde af hensyn til elevernes belastning, men alle elever må regne med 8-12 timers elevtid om ugen. Klasserne får ved begyndelsen af hvert semester en afleveringsplan. I de senere år har skolen arbejdet med såkaldt ”omlagt elevtid”, hvilket betyder, at dele af det skriftlige arbejde laves på skolen med mulighed for lærerhjælp og støtte.

Flex:

I løbet af skoleåret er der indlagt en række flexdage eller flexuger. Her brydes det almindelige skoleskema op. Flexperioderne kan anvendes til studierejser, projektarbejde, sammenhængende arbejdstid i forbindelse med større skriftlige opgaver og meget andet. Flexperioderne giver i det hele taget eleverne og lærerne mulighed for at tilrettelægge undervisningen lidt anderledes.

Forsikring:

Forældre og elever bør sikre sig, at de har dækning på deres egen forsikring for skader, som kan opstå i undervisningstiden og evt. også, når eleverne er på ekskursion som en del af undervisningen – indenlands eller udenlands. Skolen har ikke forsikringer, der dækker elever eller deres ejendele, hverken i den daglige undervisning eller på studieture. Elever er omfattet af de almindelige regler for erstatningspligt. Kommer en elev til skade pga. fejl eller forsømmelser fra skolens side, er det dog skolens ansvar.

Forældremøder:

1.g’ernes forældre inviteres til første forældremøde i slutningen af august. Her har de lejlighed til at møde rektor og klassens studievejleder, der fortæller om skolehverdagen på gymnasiet. I januar afholdes forældrekonsultationer. Her kan forældre tale med elevernes faglærere.

Forældrene er naturligvis altid meget velkomne til at henvende sig telefonisk eller pr. mail til skolens kontor for at få en aftale om telefonkontakt eller et møde med en lærer, studievejleder eller rektor.

Alle ’nye’ forældre får en folder med posten, hvori vi bl.a. beskriver nogle af de arrangementer, der er aktuelle for forældre i løbet af de tre år.

Fritagelse for idræt:

Hvis en elev pga. sygdom skal fritages helt for idrætsundervisningen, skal eleven have et andet valgfag på c-niveau. Dette kræver en lægeerklæring og aftales med rektor. Korterevarende fritagelse i forbindelse med skader og sygdom aftales med idrætslæreren. Som udgangspunkt deltager eleven omklædt i timerne i det omfang, det er muligt.

Fritagelse for undervisning i øvrigt:

Der er mødepligt til al undervisning. I særlige tilfælde vil elever kunne fritages for undervisningen i kortere tidsrum. Henvendelse herom sker til rektor eller uddannelseslederne. Fritagelse af denne art vil normalt tælle som almindelige forsømmelser. Vi henviser til reglerne om mødepligt og fravær her på siden.

Fællestimer og fællessamlinger:

Der afholdes hvert år en række fællestimer. Fællestimerne kan være for hele skolen eller for enkelte klasser eller klassetrin. Indholdet spænder vidt – fra foredrag til film og teaterforestillinger. Fællestimerne er en del af undervisnin­gen, og der er mødepligt. Det samme gælder i øvrigt for de såkaldte ’fællessamlinger’, som kan have en lidt mere uformel karakter, og hvor elever og lærere i fællesskab planlægger indholdet.

Fællesudvalg (FLU)

Dette udvalg danner kontakten mellem rektor, pædagogisk råd og eleverne. Det består af rek­tor, tre lærere valgt af pædagogisk råd, fem elever valgt af elevrådet og én repræsentant for det teknisk-administrative personale. FLU træffer afgørelser om fællestimer, fællessamlinger, studiekredse, større fester, temadage m.v.

Før første skoledag:

Dagen før den egentlige skolestart arrangerer ældre elever (tutorer) en anderledes skoledag for kommende 1.g-elever, der den dag har mulighed for at møde skole og klassekammerater under mere fredelige former.

Glemte sager:

Fundne ure, briller, smykker, telefoner m.m. afleveres i reglen på kontoret. Glemt tøj kan ofte genfindes i ’glemmekurven’ i kantinen.

Intranet:

Intranettet First Class er skolens interne kommunikationssystem. Alle elever og ansatte har adgang til intranettet, og alle har en personlig mailbox og adgang til en lang række konferencer. Alle nye elever får en introduktion og en kode til intranettet.

Kantine:

Skolens kantineudsalg ligger i kælderetagen/kantineområdet og er åben i de store frikvarterer. I kantinen kan man købe små lune retter, sandwichs, salat, brød, kaffe, te, mælk og meget andet. Uden for kantinens åbningstid kan man benytte automaterne i kantineområdet. Indimellem er der også kantineudsalg i hallen.

Karakterer:

To gange om året (november og marts) får normalt alle elever en standpunktskarakter i de enkelte fag. Ved skoleårets slutning får de en årskarakter. Karaktererne offentliggøres for eleven i Lectio. Er elever under 18 år, skal karakterbladet underskrives af forældrene.

Kopiering:

Lærerne kopierer i pædagogisk værksted. Eleverne kan kopiere i mediateket i kantineområdet og ved opgangen til Valhal 2.

Kor og sammenspil:

De fleste dage efter skoletid er der mulighed for at deltage i korsang eller sammenspil. Normalt ligger de frivillige musiktilbud på følgende dage: Mandag øver jazzgruppen, tirsdag øver salsagruppen, onsdag øver orkesteret og torsdag det store kor. Alle kan blive medlem af skolekoret – der er ingen optagelsesprøve. Hvis man selv mener, at man kan synge en sang, så andre kan genkende den, er der ingen tvivl om, at man har en stor fremtid som korsanger foran sig. Repertoiret er både gammelt og nyt, både klassisk og rytmisk. Der arbejdes med frasering og stemmetræning. Kammerkoret er et lille kor i forhold til det store skolekor. I kammerkoret arbejdes der med sangteknisk mere krævende musik. Kammerkoret består af elever med musik på højt niveau. Skolens orkester er primært et tilbud til de elever, der i forvejen spiller på træblæser, messingblæser eller strygeinstrument. Hvis man ikke spiller et instrument, men har lyst til at gå i gang for senere at være med i orkesteret, kan man låne et instrument af skolen, og musiklærerne kan hjælpe med at henvise til en relevant underviser. Frem mod julekoncerterne indøver orkestret bl.a. nogle klassiske stykker, men gruppen har især jazz og swing på programmet og optræder i forårshalvåret som semi-big band. Jazzgruppen „Little People“ har navnlig bebop på repertoiret, men spiller også standards inden for bossa nova og swing. Man kan deltage som sanger eller instrumentalist, og der gives undervisning i improvisation og jazzfrasering. Salsagruppen spiller latinamerikanske numre med hovedsagelig cubanske rødder. De deltagende elever undervises i spil på latinamerikanske percussioninstrumenter, og ud over slagtøjsgruppe indgår der vokal, keyboard og bas. Folkemusikgruppen „Hønsefødder“ øver på skiftende tidspunkter og optræder, når skolens elever ved festlige lejligheder danser folkedans.

Kor og sammenspilsgrupper optræder ved koncerter også uden for skolens rammer. Ved skolens store årsfest i Randershallen medvirker orkesteret, jazzgruppen og Hønsefødder. De er også med ved Værkets musik- og teaterdag, og jazzgruppen holder i foråret koncert på Café Hatten. Ved skolens julekoncert og forårskoncert er alle kor og sammenspilsgrupper repræsenterede.

Hvert forår tager eleverne på kortur til Sønderjylland. Korturen har form som en koncertturné, hvor eleverne i to intense døgn giver koncerter på højskoler og efterskoler.

Lectio:

Lectio benyttes af mange gymnasier og er skolens elektroniske skemasystem. Der er adgang til Lectio bl.a. fra hjemmesiden. I Lectio kan elever og forældre se klassernes skemaer, oplysninger om lektier, studieplaner, fravær og karakterer. Nogle af oplysningerne er offentligt tilgængelige, til andre kræves en kode, som alle nye elever får udleveret.

Ledelse:

Skolen har tre uddannelsesledere samt en vicerektor, der sammen med rektor udgør den daglige ledelse. Uddannelseslederne er også lærere. Til hver klasse er tilknyttet en uddannelsesleder. Ledelsen består af rektor Lone Andersen, vicerektor Mogens Pold, uddannelseslederne Lise Bitsch Holm, Majken Bach Myhr og Søren Kveiborg.  Ledelsen kan som regel træffes på skolens kontor, og forældre er velkomne til at ringe.

Lærerforsamling:

Der holdes lærerforsamling i forbindelse med karaktergivning. Her drøfter teamlærere, studievejledere samt uddannelseslederne bl.a. de enkelte elevers standpunkt.

Lærerteam:

For hver klasse findes et lærerteam. Teamet består af to lærere, der er kontaktled mellem klasses elever og lærere og også bindeled til studievejleder og uddannelsesleder. Teamet er bl.a. ansvarlig for koordinering af flerfaglige forløb som Almen Studieforberedelse og sørger også for at koordinere og fordele det skriftlige arbejde. Det er også teamet, der sammen med klassens uddannelsesleder, forbereder drøftelsen af klassen på lærerforsamlingsmøderne.

Lærerværelse:

Lærerne benytter lærerværelset som frokoststue, mødelokale og forberedelsesrum. Lærerværelset er også det sted, hvor forhold, der vedrører elever, diskuteres. Derfor har pædagogisk råd besluttet, at elever normalt ikke har adgang til lærerværelset. Men uden for lærerværelset er der opsat postkasser, hvori eleverne kan aflevere skriftlige opgaver og beskeder til deres lærere.

Læsevejledning:

Skolen tilbyder rådgivning og undervisning til elever med læse/stave/formuleringsvanskeligheder. Undervisningen foregår på skolen og varetages af Susanne Maj Egholm Pedersen og Tine Koldsø, som har kontor i Vejledningshuset i parken. Alle nye 1.g-elever screenes, så læsevejlederne har mulighed for at sætte ind med tidlig hjælp, hvis der er et behov. Det er også skolens læsevejledere, der kan hjælpe med at søge om IT-rygsæk til ordblinde elever. Kontaktoplysninger findes her på siden.

Matematikvejledning:

Skolen tilbyder også rådgivning og undervisning til elever, der har særlige udfordringer i matematik. Derfor screenes alle elever i én af de første matematiktimer.

Mediatek:

Skolens mediatek ligger i kælderetagen. Her kan elever arbejde og læse, her er relevante håndbøger og om tirsdagen også ofte en bibliotekar, der kan hjælpe med litteratursøgning og bogbestilling.

Mobiltelefoner:

Mobiltelefoner skal være slukkede i timerne. 

Mødepligt:

Når man er elev på en gymnasieskole, har man ret til at modtage undervisning og pligt til at aflevere skriftlige opgaver. For at undervisningen kan finde sted på en god måde, er det vigtigt, at alle møder rettidigt til timerne, og at man forsømmer så lidt som muligt.

Under menupunkterne ”Studie- og ordensregler” og ”Fravær og fremmøde” og er reglerne omkring bl.a. mødepligt og fravær mere udførligt beskrevet.

Psykolog:

Randers Statsskole indgår i psykologordningen ”Hold fast”, som er en psykologisk rådgivning, der er tilknyttet ungdomsuddannelserne i Randers. Formålet er at hjælpe elever, der i en kortere eller længere periode kan have særligt behov for støtte til at gennemføre gymnasiet. Psykologen tilbyder individuelle samtaler, men arrangerer også mere gruppebaserede forløb som eksempelvis eksamensangstkurser. Elever skal ikke betale for psykolog-samtaler. Det er studievejlederne, der kan henvise elever til skolens psykolog - og forældre og elever kan altid i første omgang henvende sig til elevens studievejleder.

Ringetider:

1. modul  08.00 - 09.30

2. modul 10.00 - 11.30

3. modul 12.00 - 13.30

4. modul 13.40 - 15.10

 

Skemaændringer:

Midlertidige skemaændringer meddeles i Lectio. Er en lærer fraværende, kan en time aflyses, læses af en anden af klassens lærere, en vikar i faget, klassen kan arbejde selv, eller timen kan rykkes til et andet tidspunkt, eventuelt til en flexperiode. Ved længere tids lærerfravær sørger skolen naturligvis for vikar. I udgangspunktet har alle elever det antal undervisningstimer, som lovgivningen foreskriver.

Studievejledning:

Hver klasse har tilknyttet en studievejleder. Studievejlederen er til rådighed gennem hele gymnasieforløbet med hjælp og vejledning i forbindelse med den daglige skolegang. Studievejlederen kan besvare praktiske og studietekniske spørgsmål og hjælper også, når en elev har personlige eller sociale problemer i forbindelse med skolegangen. Alle elever (og forældre) er velkomne til at henvende sig.

Skolens studievejledere er Katja Stoltenberg Gildsig, Søren Ørum Schmidt, Annette Dam Hyldal, Helle Bertelsen og Kristian Iversen. Studievejlederne har faste træffetider, som fremgår af opslag og af hjemmesiden. Studievejlederne har til huse i Vejledningshuset i parken, og i udgangspunktet træffes der altid en studievejleder i løbet af formiddagstimerne.

Sygetransport:

Hvis elever på grund af midlertidig sygdom er forhindret i at bruge offentlige transportmidler, kan de ekstraordinært og i en kortere periode blive transporteret til og fra skole med taxa. Henvendelse herom til Lise-Lotte Therkildsen Hjermitslev på skolens kontor.

Sygeundervisning:

Ved fravær på grund af sygdom, der forventes at vare mere end tre uger, er der mulighed for sygeundervisning. Undervisningen aftales med vicerektor eller uddannelseslederne.

Uddannelsesstøtte:

Elver kan, fra kvartalet efter det fyldte 18. år, få uddannelsesstøtte, SU. Elever skal selv søge om SU via www.su.dk. Her kan man også læse om regler og muligheder og takster. Særligt skal man være opmærksom på, at gymnasieelever normalt kun kan få SU for hjemmeboende (takst for hjemmeboende) selv om de er flyttet hjemmefra. Elever er velkomne til at kontakte skolens SU-vejleder, Lise-Lotte Therkildsen Hjermitslev/kontoret.

Udmeldelse:

Elever, der ønsker at melde sig ud af skolen, skal kontakte studievejlederen eller uddannelseslederen, der vil hjælpe med det praktiske – og også vil lave en udmeldelsessamtale.

Hvis eleven er under 18 år, skal forældrene give deres accept af udmeldelsen. I forbindelse med udmeldelse skal alle bøger m.v. afleveres.

 

Højt til loftet